تاثیر رنگ ها بر کسب و کارها

قرار است چه بدانیم؟
وقتی آسمان آبی یا زمین های سبز و گلهای قرمز را میبینید چه حسی دارید؟ پر از آرامش میشوید؟ آیا از خود پرسیده اید که رنگهای قرمز نشانگر چه چیزی هستند؟ چرا وقتی به رنگ قرمز یک علامت توقف در جاده یا خیابان نگاه میکنید نگران و مضطرب  میشوید اما قرمزی یک گل میتواند شما را پر از هیجان و انرژی کند؟
رنگ شناسی در کسب و کارها مطالعه تاثیر و روانشناسی رنگ بر بازار و مشتری به عنوان یک عامل تعین کننده رفتاری است و برند ها و شرکتها به خوبی میتوانند از تاثیر رنگ ها بر توسعه تجارت خود بهره مند شوند.

روانشناسی رنگ ها
امروزه ثابت شده است که رنگ ها تاثیر روان شناختی قوی و قدرتمندی را بر رفتار و تصمیمات افراد دارند و این واقعیت توسط دو گروه موثر در کسب و کار ها یعنی طراحان و بازاریاب ها بخوبی مورد استفاده قرار گرفته است.
بیشتر وقتها رنگ میتواند تنها دلیل خرید یک محصول باشد! پسند کردن یک لباس ؛ انتخاب یک کفش ، خریدن ماشین ؛ عاشق یک اسباب بازی شدن و حتی دل بستن به یک شخص میتواند شدیدا تحت تاثیر رنگ آنها قرار گرفته باشد.
در یک نظر سنجی ۹۳ درصد خریداران گفتند که تمرکز و توجه آنها بر ظاهر محصول بوده و نزدیک به ۸۵ درصد آنها نیز دلیل انتخاب خود را رنگ عنوان کرده اند!

رنگها چگونه بر مردم تاثیر میگذارند؟
قرمز:
– احساس فوریت و ضرور ایجاد میکند که برای فروش کالاها بسیار مهم است.
– اشتها را تشویق میکند به همین دلیل توسط عرضه کننده های فست فود استفاده میشود.
– فشار خون و ضربان قلب را افزایش میدهد و با خود شور و هیجان و حرکت را همراه میاورد.

آبی:
– رنگ مورد علاقه آقایان است و با صلح ، آرامش و اطمینان همراه است.
– آبی احساس امنیت را کنترل میکند ، اشتها را محدود میکند و به افزایش بهره وری کمک میکند.
– رایج ترین رنگ مورد استفاده شرکت ها و مارک ها و برند های محافظه کاری است که به دنبال تقویت اعتماد به محصولاتشان هستند.

سبز:
– سلامتی ؛ آرامش ؛ قدرت و طبیعت را همراه رنگ سبز احساس میکنیم.
– در فروشگاه ها برای استراحت مشتری میتوان از زمینه یا طرح های سبز استفاده کرد.
– سبز باعث تحریک هارمونی در مغز شده و به ایجاد تعادل همراه با ثبات و قاطعیت کمک میکند.

بنفش:
– حس احترام و خاص بودن همراه با خرد و دانایی از تاثیرات رنگ بنفش است.
– به حل مسائل به کمک خلاقیت کمک میکند و اغلب برای ترویج زیبایی و محصولات جوانی نیز استفاده میشود.

نارنجی و زرد:
– رنگهایی شاد که موجب خوش بینی میشوند.
– رنگ زرد باعث گریه نوزادان میشود! پس مراقب آنها باشید اگر چه زنگ نارنجی یا پرتقالی میتواند آن را تعدیل کند.
– در کسب و کار و طراحی های وابسته به آن از طیف رنگ نارنجی-زرد برای ایجاد یک حس اضطراب برای تحریک خریداران استفاده میشود که باعث توجه بیشتر آنها به ویترین یا چیدمان کالا میگردد.

سیاه
– اقتدار ؛ ثبا و قدرت ارتباط زیادی با رنگ سیاه دارد.
– غالبا نمادی از هوشمندی است اما نباید زیاد و تکراری مورد استفاده قرار بگیرد.

خاکستری:
– سمبل و نشانه احساس عملی ؛ پیری و همبستگی است.
– استفاده بیش از حد از خاکستری میتواند به افسردگی منجر شود.

سفید:
– همراه با احساس پاکی ، ایمنی  و پاکیزگی است.
– همچنین به عنوان یک رنگ بیطرف نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
– فضای سفید به ایجاد خلاقیت و درخشندگی کمک میکند زیرا حالتی تمیز و بدون تغیر است.

استفاده صحیح از تئوری رنگها
از تضاد رنگها و کنتراست آنها برای کاهش خستگی چشم استفاده کنید و به خوانندگان یا بینندگان امکان تمرکز روی موارد خاص را بدهید.
به عنوان مثال انتخاب رنگ های روشن تر باعث می شود تا کاربران احساس انرژی بیشتری داشته باشند که می تواند واکنش ها و واکنش های بهتری را برانگیزد. اما اگر وب سایت شما دارای اطلاعات گسترده ای است ، ممکن است متوجه شوید که یک موضوع رنگ تیره تر پردازش داده های شما را برای خوانندگان آسانتر می کند.

مثال هایی از روانشناسی رنگ ها  که توسط برند های معروف استفاده شده است:

مک دونالد رنگ های پر انرژی مانند قرمز و زرد را انتخاب می کند که برای کودکان جذاب است ، اشتها را روشن می کند و احساس فوریت ایجاد می کند. این امر پرداخت و انتخاب مشتری را سریعتر می کند.

جالب اینجاست که تنها برند بزرگ جهانی که از رنگ سبز به عنوان رنگ اصلی خود استفاده می کند Starbucks است. با استفاده از نمایش های سبز ، Starbucks امیدوار است که در کافه های خود احساس آرامش ایجاد کند و از مشتریان دعوت می کند تا در یک روز استرس زا برای استراحت قهوه وارد شوند.

چند تبلیغ و مثال دیگر را در استفاده از روانشناسی رنگها در کسب و کار های داخلی را نیز بررسی میکنیم:

امیدوارم با خواص رنگها و ضرورت استفاده از روانشانی رنگ ها در کسب و کارها آشنا شده باشید.

این مطلب به همین محتوا در شماره ۴ مجله هیولای خلاق نوشته شده است.

با احترام.

لطفا این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید

Post Your Comment Here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =