مفهوم کسب و کار اجتماعی در اقتصاد اسلامی

اسماعیلی کارشناس DBA  یادآور شد: حمایت مالی می‌تواند از سوی مراکز رشد صورت گیرد، چراکه کارآفرینان را تأمین مالی می‌کند. مهم‌ترین نکته در این زمینه این است که باید ابتدا در بخش‌های مختلف نیازسنجی شود و مشکلات، عوامل و تصمیم‌گیرندگان و همچنین نیازها شناسایی شوند.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل شکست پروژه‌ها این است که تخصیص منابع به درستی صورت نمی‌گیرد. باید در پروژها، برنامه وجود داشته باشد و بخشی از منابع به عنوان منابع ثابت در این مجموعه استفاده شود. البته می‌توانیم منابع دیگر را دخیل کنیم تا تعادل لازم را برقرار کنند.

اسماعیلی گفت: اگر منابع یک پروژه به خوبی تأمین نشود، آن کار ابتر می‌ماند، بنابراین چنین منابع ثابتی باید تأمین و صرفا از آن استفاده شود، اما در صورت لزوم می‌توانیم منابع دیگر را به کار گیریم.

در ادامه این کافه محفل، اسماعیلی، کارشناس DBA بیان کرد: اقتصادی که شما بیان کردید، اقتصاد نرمال است، اما به نظرم اقتصاد کامل، اقتصاد رو به رشد است. مسئله دیگر در مورد کسب و کار است که البته به نظرم واژه درست، کار و کسب است. برای انجام کسب و کار باید حتما سود و ارزش افزوده وجود داشته باشد و در واقع ارزش‌آفرینی باید نه برای تولید‌کننده، بلکه باید برای مصرف‌کننده باشد. این مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در کسب و کار قرآنی مورد توجه قرار دهیم.

این کارشناس DBA گفت: علت پرداخت سود در قبال کالا و خدمات این است که اگر برای مثال شخصی برای خرید دارو، پولی را پرداخت می‌کند، سودی را هم دریافت کرده است. این هم نکته‌ای است که باید در اقتصاد قرآنی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین باید نگاه خود به این نوع کسب و کارها را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: تعریف پول، نوعی ارزش است که شکل آن به مرور زمان تغییر کرده است. این سود عمدتا در فعالیت‌های تجاری وجود دارد، اما در کسب و کارهای اعتقادی، سود نداریم، بلکه صرفا ارزش وجود دارد. و این ارزش هم می‌تواند تقویت‌کننده اقتصاد باشد.

اسماعیلی افزود: اگر به انتشاراتی‌ها سری بزنید، حتی کتاب قرآن را هم می‌فروشند، چراکه باید هزینه‌های آنها هم تأمین شود و افراد هم با خواندن قرآن به آرامش می‌رسند و در واقع ارزشی را کسب کرده‌اند. بنابراین بهتر است قبول کنیم در کسب و کارهای تجاری، سود وجود دارد.

اسماعیلی در ادامه گفت: برای افزایش فروش باید مخاطب‌شناسی و محصول‌شناسی صورت گیرد. باید نیازهای مخاطب را در نظر گرفت و براساس این نیازها اقدام به تولید محصول کرد. از سوی دیگر باید بتوانیم از طریق ابزارهایی همانند شبکه‌های اجتماعی، اقدام به معرفی محصول و بازاریابی برای آن کنیم.

 

مطالعه کامل خبر: iqna 

لطفا این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 13 =